IKI-hankkeen blogi
Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi -hankkeen (2018-2021) blogissa opettajankouluttajat, tutkijat ja opettajaopiskelijat kirjoittavat kielikasvatukseen liittyvistä teemoista. Tekstit on kirjoitettu vuosien 2019-2021 aikana. Lue lisää IKI-hankkeesta ja IKI-käsikirjasta Kielikampuksen sivustolta.
20.5.2021
28.4.2021
15.4.2021
29.3.2021
17.3.2021
15.3.2021
3.3.2021
15.2.2021
3.2.2021
19.1.2021
15.1.2021
1.12.2020
16.11.2020
5.11.2020
19.10.2020
Kaikki blogikirjoitukset
2021
- Monikielisyys varhennetussa kieltenopetuksessa
- Tutkimusavustajan työtä asetusviidakon keskellä
- Huhtikuun MINI-IKI-kahvit: Kielikasvattajan työkalupakki
- Koulun kohtaaminen toisesta näkökulmasta katsottuna
- Maaliskuun MINI-IKI-Kahvit: Askeleita oman toiminnan kehittämiseen
- Mistä puhumme kun puhumme innovatiivisesta kielikasvatuksesta?
- Kielivalintojen syitä ja seurauksia
- Laulaen yli kielimuurien: Arkea Edsevön kieliparikoulussa
- Helmikuun MINI-IKI-kahvit: Monikielisyys arjessa
- Tammikuun MINI-IKI-kahvit: Yhteistyön rakentaminen
- IKI-kahvit jalkautuvat kouluihin ja päiväkoteihin
2020
- Kielten paloa
- Uusia tuulia IKI-hankkeen ansiosta
- Kuvanlukutaitojen harjoittelu kielellisenä virikkeenä varhaiskasvatuksessa
- Samundervisning för inkludering och för lärares eget lärande, del 2
- Samundervisning för inkludering och för lärares eget lärande, del 1
- Nyt on ilmaisun aika! Kielikasvatuksen kietoutuminen ilmaisuun
- Moving forward together
- Mitä aito kohtaaminen monikielisessä ja -kulttuurisessa ympäristössä antaa meille?
- Developing creative schools through writing practices
- Monikielisyyttä varhaiskasvatuksessa musiikin keinoin
- Innovatiivisia polkuja kielitietoisuuteen
- Tunteiden käsittely draaman kautta
- Draamakasvatus kietoutuu kielitietoisuuteen
- Draama osaksi lasten arkea
- Draaman käyttö monikielisessä opetuksessa
- Luontevasti monikieliseksi
- Monikielisen oppijan matkassa jokaisessa koulussa
- IKI-TARU vie kirjallisuuden kaikkialle ja kaikille
- LUKILOKI-koulutuksesta luovuutta ja toiminnallisuutta luku- ja kirjoitustaitojen oppimiseen
- Kieliparikoulu – heikosti tunnettu kielenoppimisen ympäristö?
2019
- Jouluisia terveisiä IKI-hankkeesta!
- Opettajien luovuutta tehostamassa: käsikirja opettajille luovien keinojen lisäämiseen ja tunnistamiseen
- Varhennettu kieltenopetus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa – Suomi toisena kotimaisena kielenä
- Hyppy tarinoihin – lastenkirjat näkyville!
- Monikielisyys varhennetussa kieltenopiskelussa
- Yhteisopettajuus kaksikielisten käytänteiden mahdollistajana
- Lukemisella mielihyvää TARU (Tarinoilla lukijaksi) -menetelmin
- Inspiraatiota IKI – hankkeesta
- Det gick bra! – kieleen tutustumista innostaen
- Asiantuntijuutta IKI-hankkeesta
- Kikatusta Tampereella
- Tervetuloa IKI-blogiin