Huhtikuun MINI-IKI-kahvit: Kielikasvattajan työkalupakki
Huhtikuun MINI-IKI-kahvien teemana on kielikasvattajan työkalupakki. Tästä paketista löydät materiaalia teeman käsittelemiseen joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. Huhtikuun materiaali pohjautuu kevään muilla MINI-IKI-kahveilla käsiteltyihin teemoihin, mutta sen voi ottaa käyttöön, vaikka olisit saapunut IKI-kahvien äärelle ensimmäistä kertaa.
Materiaalimme tarjoaa näkökulmia oman kielikasvattajan työkalupakin rakentamiseen. Voitte aluksi herätellä ajatuksia teeman ympäriltä pohdintakysymysten avulla. Kurkatkaa seuraavaksi käytännön ideoita; löydättekö näistä inspiraatiota oman toiminnan kehittämiseen? Kahvikupin äärelle luettavaksi olemme koonneet pari blogitekstiä, jotka tarjoavat kokemuksia ja inspiraatiota aiheen käsittelyyn. Lopun syventäviin teksteihin voitte paneutua halutessanne ja laajentaa näkökulmianne niiden kautta.
Johdatus aiheeseen
Viime vuoden puolella kysyimme erään IKI-tapahtuman osallistujilta, millaisia aihetoiveita heillä olisi tulevaisuutta ajatellen. Saimme paljon hyviä vastauksia, joiden pohjalta rakentui tämä neljäs ja viimeinen MINI-IKI-kahvipaketti, ajatus kielikasvattajan työkalupakista ja sen koostamisesta. Aiempien MINI-IKI-pakettien aiheet (yhteistyö, monikielisyys ja oman toiminnan kehittäminen) sivuavat myös huhtikuun teemaa, joten voit hyödyntää aiempia pohdintojasi tätä pakettia tehdessäsi.
Työkalupakki tuo meistä useimmille varmasti mieleen jonkinlaisen laatikon, jonka sisältä löytyy erilaisia työhön tarvittavia apuvälineitä laidasta laitaan. Parhaimmillaan työkalupakki on tarpeellinen varuste töissä ja usein edellytys sille, että käsillä oleva tehtävä saadaan hoidettua. Joskus eteen saattaa tulla tilanne, jolloin töitä tehdessään huomaa, että valikoimasta puuttuukin jokin työkalu, tai tehtävänkuva muuttuu, ja tarvikevalikoimaa täytyy sen vuoksi uusia. Toisinaan taas hyvin palvelleet työkalut kaipaavat uutta maalia pintaansa. Omat ja työhön sopivat tarvikkeet puolestaan tuntuvat tutuilta: näillä hommat hoituvat.
Kielikasvattajan näkökulmasta työkalupakkiin voi kuulua hyvin monenlaisia välineitä: erilaisia aktiviteetteja ja tehtäviä, niiden sovelluksia, matkan varrella mukaan tarttuneita niksejä ja vinkkejä, kollegan kanssa koulun tai päiväkodin käytävällä vaihdettuja ideoita tai vaikkapa hyväksi havaittuja juttuja, joita voi tilanteen niin vaatiessa napata takataskusta. Millaisiin työkaluihin tartut, kun ryhmäsi yhtenä päivänä pursuaakin energiaa, eikä aiemmin kaavailemasi kokonaisuus tunnukaan toimivan? Millaisiin ratkaisuihin päädyt, jos sähkökatkos yllättäen katkaisee hyvin alkaneen tuokion tai huomaat, että lopputunnista jäikin aikaa jonkinlaiselle pienelle tehtävälle? Minkä äärelle palaat, kun projekti etenee ja pohdit, voisiko sen aikana kehitettyä testata toisen ryhmän tai tiimin kesken?
Olemme koonneet aiheen käsittelyn tueksi muutamia kysymyksiä, joita voit pohdiskella joko yksin tai yhdessä kollegan kanssa. Keitä kuppi kahvia ja istahda johonkin rauhalliseen paikkaan – inspiroivia kahvihetkiä!
- Millaista on teidän ”käytäväpedagogiikkanne”, eli arjen yhteistyö kollegoiden kanssa? Millaista yhteistyötä toivoisit, ja miten voisit/voisitte rakentaa sitä?
- Mitä työkaluja on sinun kielikasvattajan työkalupakissasi? Mitkä ovat luottoniksejäsi ja mitä uusia välineitä tai työkaluja kaipaisit? Miten voisit hankkia niitä?
- Mitkä ovat sinulle tärkeitä periaatteita toiminnassasi? Miten sovellat toimintaasi arjessa esim. eri ryhmille sopivaksi?
- Aiempiin pohdintoihin pohjaten: Mitä haluaisit kasata työkalupakkiisi ja onko jotain, mitä haluaisit sen sisällössä muuttaa? Mitä?
Ideoita toimintaan
Aktiviteetteja IKI-hankkeen käsikirjasta:
- Verbiviesti, s. 207
- Kielikoodaus, s. 188
- Ideoita numerotuokioihin, s. 185
- IKI-TARU:n Bingohaaste: https://sites.utu.fi/iki-taru/bingohaasteita-perheille-ja-opettajille/
Lisää aktiviteetti-ideoita löytyy pian ilmestyvästä IKI:n käsikirjasta!
Pientä luettavaa kahvikupin äärelle
IKI-blogi: Tunteiden käsittely draaman kautta (Tuomo Heiskanen ja Julia Kemppinen)
IKI-TARU-blogi: Pakopeli opettaa esiopetuksessa ongelmanratkaisua ja yhteistoimintaa (Sonja Taskinen ja Lassi Ketola)
https://sites.utu.fi/iki-taru/pelko-voitetaan-esiopetuksen-pakopelissa/
Syvemmälle aiheeseen
- Kangasvieri, T. & Moate, J. (2018). Varhemmin helposti – luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9(7). Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2018/varhemmin-helposti-luokanopettajien-kaytannon-ideoita-kieltenopetuksen-varhentamiseen
- Kääntä, L., Kangasvieri, T. & Ranta-Ylitalo, L. (2020). Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä – IKI-hankkeen satoa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(3). Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa
- Pesu, E. (2020). IKI-hankkeen satoa: Ideoita S2-pedagogiikkaan ja kielitietoisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(7). Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/iki-hankkeen-satoa-ideoita-s2-pedagogiikkaan-ja-kielitietoisuuteen-varhaiskasvatuksen-arjessa