Blogi

Tervetuloa Kielikampuksen blogiin! Täällä kielikampuslaiset kertovat arjen työstään sekä kokemuksistaan esimerkiksi tapahtumissa, kursseilla ja matkoilla. Alta löydät uusimmat blogikirjoitukset.

An Ode to the “Volunteer”: University of Jyväskylä's Internationalization Success... Or Is It?

This piece offers a personal and critical perspective on JYU's approach to internationalization, specifically focusing on the experiences of students like me from the Global South. Drawing on my own journey first as a doctoral researcher and now as a Postdoc at JYU, I argue that the dismissive "volunteer" label undermines international students' contributions while perpetuating exclusionary power dynamics. I examine the impact of linguistic barriers, systemic challenges, and the lingering colonial mindset embedded within JYU's policies. I intend to point out the disconnect between rhetoric and reality. Crucially, this reflection comes from a place of respect for JYU. I aim to spark a transformative institutional dialogue about redefining internationalization, focusing on genuine inclusivity, and recognizing international students as equal partners.

Digitaalisten aineistojen humanistitutkijat eri puolilta maailmaa kohtasivat Jyväskylässä

Digitaalisia aineistoja käyttävien humanististen ja yhteiskuntatieteellisten alojen tutkijoita eri puolilta maailmaa kokoontui Jyväskylän yliopistoon monitieteiseen konferenssiin 1.–3. joulukuuta 2022. Järjestäjinä olivat sekä Kielikampuksen toimijat (Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Kivi ja Soveltavan kielentutkimuksen laitos, Solki) että kaksi humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan laitosta, musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos ja yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos. Konferenssi oli jatkoa Oulussa vuonna 2019 järjestetylle Research Data and Humanities - RDHum-konferenssille.