Anna Öhman från Karlstads universitet på besök vid SOLKI 24-26 september 2024 i Jyväskylä: “Strength in JYUnity – JYUNITED SCIENCE"

Universitetslektor Anna Öhman från Karlstads universitet i Sverige genomförde ett Erasmus+-besök vid Centralen för Tillämpad Språkforskning (SOLKI) vid Jyväskylä universitet den 24-26 september 2024.

Anna kom till SOLKI för att följa med Petteri Laihonen i hans medborgarforskningsprojekt. Petteri och Anna har samarbetat inom projektet Framtida Utmaningar i Norden, där de har genomfört medborgarforskningsprojekt i skolor med 15-åringar i de nordiska länderna. Under besöket träffade vi också teamet som arbetar med medborgarforskning på Mankola skola i Jyväskylä. En guidad rundtur av Mankola-eleverna på skolan var en av höjdpunkterna under besöket. Vi arbetade också på en artikel och en bok som förbereds inom det nordiska projektet.

Läs Annas rapport om besöket:

24-26 september 2024 i Jyväskylä – “Strength in JYUnity – JYUNITED SCIENCE”

Mitt namn är Anna Öhman, jag är fil. dr i pedagogiskt arbete med inriktning yrkesdidaktik och arbetar som lektor på Karlstads universitet i Sverige med utbildning på avancerad nivå inom specialpedagogik och rektorsutbildning för kultur- och folkhögskolerektorer. Jaghar forskat om bedömning och återkopplingspraktiker samt elevers erfarenheter av särskilt stöd. Idag är min forskning till stor del inriktad mot ledning- och ledarskapsfrågor inom folkhögskola och kulturskola.

A dream to experience.jpg                school developer.jpg

Inom ramen för Erasmus + staff mobility for training fick jag under några dagar i september möjlighet att besöka Jyväskylä universitet på inbjudan av Petteri Laihonen (Centralen för tillämpad språkforskning). Vi ingår båda i det nordiska forskningsprojektet Nordiska grundskolor som dåtida, samtida och framtida mötesplatser för kunskap och inkludering, där forskare från Norge, Danmark, Sverige och Finland beforskar den nordiska skolmodellen ur ett historiskt såväl som samtida perspektiv. I en av delstudierna i projektet använder vi Citizen Science (CS) som metodologi och eftersom Petteri har upparbetat flera års erfarenhet med denna kollaborativa och deltagarorienterade ansats, var mitt intresse att få lära mer om CS både i teori och praktik. Syftet med CS inom forskning är att utgå från den lokala kontexten och studerade praktik med dess deltagare (elever och lärare) för att hitta gemensamma forskningsfrågor och ämne. Tanken är att det ska leda till inflytande handlingar som förändrar praktiken på något sätt.

Första dagen fick jag följa med Petteri och Maria Kautonen (institutionen för språk- och kommunikationsvetenskap) till en skola i Mankola, en stadsdel ca 5 km utanför Jyväskylä centrum. Det är en grundskola med omkring 700 elever från åk 1 – 9. Skolan har två byggnader varav den ena med historik tillbaka till 1931 då den uppfördes som Husmorsskola för utbildning av kvinnor i olika hushållsarbeten. Tillhörande växthus finns fortfarande kvar. Den senare skolbyggnaden som är från 90-talet. Skolan deltar sedan fyra år i olika Citizen Science projekt som Petteri driver tillsammans med lärarstudenter från JYU – i detta nya projekt som startar denna höst är temat språkligt välbefinnande. Eleverna kommer tillsammans med forskare, lärare och studenter undersöka aspekter av detta ämne i sin skola och sedan presentera resultaten i skolans aula för den deltagande klassen och lärarna.

petterilaihonen.jpg        nordicflags.jpg

Det var mycket intressant att besöka skolan och vi blev guidade till olika klassrum där en grupp elever från åk 7 och 8 berättade på engelska om vilka ämnen som lästes i de olika åren och vilka val de kunde göra. Vi träffade också lärare och fick deras beskrivningar av sina ämnen och undervisning. Vi blev bjudna på lunch tillsammans med eleverna och någon lärare. Det var en lugn och fin stämning i matsalen; maten var enkel men ändå näringsrik. Jag har fått höra av Petteri om skolornas ekonomiska neddragningar, något vi också har i Sverige.

Språkligt intressant var att lärarna gärna talade svenska medan eleverna hellre talade engelska, även om de hade läst språket något år. Jag får uppfattningen att svenska är ’foreign language’ och förstår mycket väl att engelskan väger tyngre när ett språk efter finska ska talas.

Intryck jag tar med mig från dagarna i Jyväskylä:

  • Mycket vackra campus med sin unika arkitektur, konst, möbler och bibliotek samt talrika serveringar för studenter och personal.

  • En internationell och extrovert personalgrupp som punktligt samlades till morgon- och eftermiddagskaffe i den gemensamma lokalen på femte våningen i Agora.

  • I universitetsmuseets utställningar tyckte jag mig finna rötter till Finlands framgångsrika lärarutbildning och skola med seminarier där kvinnor tidigt inkluderades bland studenterna och intryck togs av för sin tid progressiva pedagoger som bland andra Fröbel och Pestalozzi. Även hantverksämnet betraktades som en viktig del av utbildningen.

  • Spontana samtal med personal gav också inblick i intressant och aktuell forskning som den om Dynamic assessment där forskare på Centralen för tillämpad språkforskning är centrala.

  • Till sist men inte minst fick jag en fördjupad inblick i Citizen Science som en metodologi jag själv kommer att ta i bruk i ett kommande forskningsprojekt inom svensk Kulturskola där Ungt Ledarskap är i fokus. Det är ett viktigt steg i att få in elevernas perspektiv och delaktighet.