Kielikampusseminaarissa 2022 pohdittiin tulevaisuuden kieltenopetusta ja iloittiin kohtaamisista kasvokkain

Kahden vuoden koronatauon jälkeen Jyväskylän yliopiston vuotuinen Kielikampusseminaari päästiin jälleen järjestämään kontaktitapahtumana keskiviikkona 27.4. Ruusupuistossa. Tapahtuma juhlisti samalla järjestyksessään kymmenettä Kielikampusseminaaria.

Kirjoittajat: Sini Narsakka, Kristiina Skinnari, Emilia Rajala

Seminaarin teemana oli Tulevaisuuden maailmat, kieli ja vuorovaikutus. Tapahtuma keräsi paikalle toista sataa osallistujaa ympäri Suomen.

Seminaarin käynnistivät lyhyessä yhteisessä aloituksessa Kielikampuksen ohjausryhmän puheenjohtaja Sabine Ylönen Soveltavan kielentutkimuksen keskuksesta (Solki) sekä Mikko Jäkälä Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksesta (Movi). He valottivat Kielikampuksen syntyä ja vaiheita, esittelivät Kielikampuksen uutta strategiaa sekä ohjeistivat ja johdattelivat osallistujia seminaarin teemoihin.

Sabine Ylönen ja Mikko Jäkälä avaustilaisuudessa.

Kielikampus on valtakunnallisesti ainutlaatuinen toimija, joka yhdistää Jyväskylän yliopiston Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen (KiVi), Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen (Solki), Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen (MoVi), Opettajankoulutuslaitoksen kielipedagogiikan (OKL), Jyväskylän Normaalikoulun ja Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL). Kielikampus järjestää erilaisia tapahtumia ja teemapäiviä ja edistää eri toimijoiden välistä yhteistyötä niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Aikaisemmista seminaareista poiketen juhlavuoden ohjelma ei koostunut yhteisistä luennoista tai paneelikeskusteluista. Sen sijaan osallistujille oli tarjolla kolme (ja osittain neljä) rinnakkaista työpajaa, joiden pääteemoina olivat Tulevaisuuden kielet, Tulevaisuuden koulutus ja Tulevaisuuden maailmat.

Tulevaisuuden kieliin pureuduttiin Pirjo Pollarin ja Jaana Toomarin sekä Denise Kaltschützin ja Adrienn Károlyn työpajoissa. Tulevaisuuden koulutusta esittelivät työpajoissaan Teppo Jakonen, Merja Kauppinen, Tamás Péter Szabó ja Tuuli From sekä Pipsa Airto. Tulevaisuuden maailmat -aiheiset työpajat pitivät Panu Moilanen, Pekka Mertala, Kaisa Laitinen ja Dave Sayers.

Osallistujilta kerättiin palautetta nettilomakkeella. Tapahtumasta saatiin paljon positiivista palautetta ja useat osallistujat kertoivat olleensa erittäin tyytyväisiä työpajoihin sisältöineen. Työpajakokemuksista kerrottiin muun muassa näin:

Hyvin inspiroiva aihe, miten uudet teknologiat ja sovellukset vaikuttavat kielten opettamiseen ja oppimiseen. Osallistuisin mielelläni saman tien uudestaan! Dave Sayersin ja Kaisa Laitisen luennot rokkasivat ja olisin voinut kuunnella heitä koko päivän!

Yleisenä kommenttina työpajojen järjestäjille mainittiin muun muassa:Asiantuntemus paistoi läpi jokaisesta huolellisesti valmistellusta pajasta, todella miellyttävää oli kuunnella kaikkia.

Useissa palautteissa mainittiin, miten paljon osallistujat olivat nauttineet pitkän ajan jälkeen kasvokkain tapaamisesta.

Kuva työpajasta

Ihmiset nauttivat suuresti yhteisestä ajasta ja ajatusten vaihdosta seminaaripäivän aikana.

Kehittämisehdotuksena mainittiin, että seminaari voisi olla jatkossa koko päivän mittainen. Sekä työpajavetoiseen tapahtumaan että suuriin yhteisluentoihin tuli kannatusta. Lisäksi ehdotettiin, että kentällä olevien opettajien näkökulmia voisi tuoda enemmän esille heidän vetämiensä esitysten ja työpajojen kautta:

Jatkossa voisi oikeastaan pyytää meitä kentällä opettavia kertomaan, mitä me teemme. Jolloin tutkijatkin saisivat käsityksen, mitä kentällä tapahtuu. Tämä ei ole risu, vaan kehitysidea.

Tutkimuksen ja opetuskentän vuoropuhelu onkin ollut alusta alkaen Kielikampusseminaarien keskeinen tavoite, ja tälläkin kertaa työpajan vetäjissä oli kentällä toimivia opettajia. Kielikampusseminaari oli palautteen mukaan tarjonnut inspiraatiota myös tutkimustyöhön:

I would say that it opens up to some idea for future research topic possibilities especially in the language learning in the technology era and in the role of language in the multilingual workplaces.

Kielikampuksen uudessa strategiassa avoimuus ja osallisuuden kehittäminen ovat tärkeitä. Sen lisäksi, että palautteessa kiitettiin It's good that you welcome anyone from JYU community to participate, on Kielikampusseminaari avoin kaikille kiinnostuneille valtakunnallisille toimijoille.

Kielikampusseminaarin päätteeksi pidettiin Kielikampuksen henkilökunnan virkistysilta ja tilaisuudessa palkittiin apulaisprofessori Johanna Ennser-Kananen Kieli- ja viestintätieteiden laitokselta työstään keskeisenä toimijana Kielikampuksen strategian laatimisessa, erityisesti oikeudenmukaisen ja eettisesti kestävän opetuksen, tutkimuksen ja yhteisöllisyyden periaatteiden kehittämistä ja toteuttamista koskien.

Yliopiston uutinen Johanna Ennser-Kanasen palkitsemisesta Kielikampuspalkinnolla.

Kielikampuspalkinnon saaja Johanna Ennser-KananenKielikampuksen oma Mukamas-kuoro

Kielikampuksen oma Mukamas-kuoro esiintyi Kielikampuksen henkilökunnan virkistysillassa.

Kielikampusseminaarin diat

Kielikampusseminaarin työpajojen diat saat kysymällä Kielikampuksen koordinaattorilta Emilia Rajalalta (emilia.a.rajala(at)jyu.fi). Laitathan pyyntöön tiedoksi, minkä työpajojen diat haluat saada.

Kiitos paljon upeasta seminaarista!

Kielikampusseminaarin järjestäjät:

Bogdanoff, Minna (-2021)