Yläkaupungin Yö 2015: Kielisuihkutusta

Jyväskyläläinen kaupunkifestivaali Yläkaupungin Yö järjestettiin vuonna 2015 lauantaina 16. toukokuuta. Ympäri kaupunkia oli erilaisia tapahtumia koko päivän ja illan ajan, ja ihmisvilinästä päätellen kansa nautti monipuolisesta ohjelmatarjonnasta. Myös yliopiston kielikampus osallistui tapahtumaan järjestämällä lapsille kielisuihkutusta Mäki-Matin perhepuistossa parin tunnin ajan aamupäivästä. Keli oli puolipilvinen ja aurinkokin pilkisti välillä pilvien lomasta, mutta lämpöasteet jäivät kymmenen asteen tuntumaan, joten leikit ja laulut eri kielillä pitivät sekä kielisuihkuttajat että lapset lämpiminä.

Tänä vuonna yliopiston puolesta kielisuihkutus järjestettiin viiden vapaaehtoisen perustutkinto-opiskelijan ja kahden jatko-opiskelijan voimin, jotka edustivat opiskelemiaan kieliä eli englantia, saksaa, ranskaa ja ruotsia. Paikalla oli myös infopiste, josta sai kielikampuksen pinssejä ja puhelimennäytön pyyhkijöitä, sekä värityspiste lapsille. Varsinainen kielisuihkutus koostui erilaisista lauluista ja leikeistä, joita leikittiin eri kielillä. Pää-olkapäät-peppu-polvet-varpaat –rallatus mentiin suomeksi, englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja muutaman kerran jopa armenian kielellä. Englanniksi leikittiin myös ponileikkiä, jossa pääsi laukkaamaan piirissä ja tanssimaan vatsat, kyljet ja selät vastakkain. Ruotsiksi edustettuina olivat laululeikit Hämähämähäkki eli Imse Vimse Spindel ja Pienet sammakot eli Små Grodorna. Saksaksi leikittiin vielä Väriä ja Kapteeni –käskee leikkiä.

Innokkaimmat leikkeihin osallistujat jaksoivat touhuta innoissaan mukana yli puolikin tuntia, kun taas toiset kävivät vain kokeilemassa yhtä tai kahta leikkiä. Välillä lapsia oli paljonkin mukana, mutta hetkittäin kielisuihkuttajat saivat leikkiä melkeinpä keskenään. Puiston muut aktiviteetit verottivat jonkin verran leikkijöitä, mutta värityspisteellä kävi kuitenkin kova kuhina ja ympärillä kiersi paljon porukkaa, joten varmasti kielten ilosanoma levisi hieman myös näille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

IMG_0014-2-120x120IMG_0009-2-120x120IMG_0001-2-120x120