Kielikampuksen julkaisuja
Kielikampuksella julkaistaan paljon monipuolista tutkimusta. Kielikampus julkaisee Apples-journaalia ja lisäksi kielikampuslaisia on mukana Kieli, koulutus ja yhteiskunta -journaalia julkaisevan Kieliverkoston toiminnassa.
Journaalit
Eri yksiköiden julkaisut
- Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen julkaisuja
- Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen julkaisuja
- Opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja
- Normaalikoulun julkaisuja
- Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisuja
- Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen julkaisuja
Tuoreita julkaisuja
Päivitetty lokakuussa 2024.
Davies-Deacon, Merryn & Dave Sayers 2024. Cornish and Manx. In Susan Fox (ed.), Language in Britain and Ireland. Cambridge: Cambridge University Press.
Ennser-Kananen, J., Kilpeläinen, E., & Saarinen, T. (2023). Suomalaisen koulutuspolitiikan tasa-arvopyrkimykset : heijastumia ja katvealueita kielikoulutuksessa. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 267-290). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16.
From, T., T. P. Szabó & P. Laihonen (2023). Kielimaisemat kielikoulutuspolitiikan kohteena ja tekijänä kieliparikouluissa. In: A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 291–309). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16.
From, T., V. Platzgummer, P. Laihonen, F. Sahlström & T. P. Szabó (2024). Spatial discourses on official bilingualism and co-located schools in Finland and South Tyrol, Italy. Language and Education.
Jantunen, T., & Kanto, L. (2024, 42). Tutkimuksen ja edunvalvonnan suhde kaipaa selkeytystä suomalaisella viittomakielialalla. Tieteessä tapahtuu, (3).
Jantunen, T., Mesch, J., & Ferrara, L. (2024). Corpus research on signed languages in the Nordic countries. Nordic Journal of Linguistics, Early online.
Kalaja, P. & Melo-Pfeifer, S. (2024) “Introduction: Being Multilingual and Living Multilingually – Advancing a Social Justice Agenda in Applied Language Studies.” In Kalaja, P., & Melo-Pfeifer, S. (Eds.). (2024). Visualising Language Students and Teachers as Multilinguals: Advancing Social Justice in Education (Vol. 147). Channel View Publications.
Kalaja, P. & Melo-Pfeifer, S. (2024) “Conclusion: Lessons Learnt and Future Avenues for Arts-Based Approaches in Applied Language Studies for Social Justice” In Kalaja, P., & Melo-Pfeifer, S. (Eds.). (2024). Visualising Language Students and Teachers as Multilinguals: Advancing Social Justice in Education (Vol. 147). Channel View Publications.
Kalaja, P., & Melo-Pfeifer, S. (Eds.). (2024). Visualising Language Students and Teachers as Multilinguals: Advancing Social Justice in Education (Vol. 147). Channel View Publications. Luvut 1, 11, 13.
Kangasvieri, T., & Mård-Miettinen, K. (2024). «Pyrin mahdollistamaan monipuolisen kielitarjonnan koulussani» - rehtori ja kielenopetus. Rexi, 2/2024, 10-12.
Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P. (Eds.). (2024). Driving and embracing change: Learning and teaching languages and communication in higher education (JYU Studies, 1). University of Jyväskylä.
Károly, A. (2024). The pedagogical value of translation: Experiences from a newly introduced elective course. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change: Learning and teaching languages and communication in higher education (JYU Studies, 1, pp. 67-98). University of Jyväskylä.
Károly, A. (in press). [Review of the book Tension-filled English at the Multilingual University: A Bakhtinian perspective by M. Kuteeva]. Ibérica.
Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P. (Eds.). (2024). Driving and embracing change: Learning and teaching languages and communication in higher education (JYU Studies, 1). University of Jyväskylä.
Károly, A. (2024). The pedagogical value of translation: Experiences from a newly introduced elective course. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change: Learning and teaching languages and communication in higher education (JYU Studies, 1, pp. 67-98). University of Jyväskylä.
Kim, T., Maijala, M., Mäntylä, K., & Mäkinen, S. (2023). Kieliä ikä kaikki: jatkuvaa kieltenoppimista kestävään tulevaisuuteen. Turun yliopisto.
Koivula, M., Palojärvi, A., Moate, J., & Mård-Miettinen, K. (2024). Creating early language education affordances in two pre-primary education classrooms. Journal of Early Childhood Education Research, 13(1), 122–148.
Koivula, M., Palojärvi, A., Moate, J., & Mård-Miettinen, K. (2024). Creating early language education affordances in two pre-primary classrooms. Journal of Early Childhood Education Research, 13(1), 122-148.
Laihonen, P. & T. P. Szabó (2023). Material change: the case of co-located schools. In: J. Ennser-Kananen & T. Saarinen (eds.), New Materialist Explorations into Language Education. Springer, 93–110.
Laine, M. (2024). Configuring interactional space in interpreter-mediated deaf-hearing interaction in mobile task transitions. Language & Communication 99 :1-18.
Leskinen, K. (2023). Monikieliseksi osaajaksi: korkeakoulutaustaisten maahanmuuttaneiden koulutus- ja työelämäpolkuja ja kokemuksia kielestä. Teoksessa N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi & M. Yang (toim.), Kieli ja osallisuus – Språk och delaktighet – Language and participation. AFinLAn vuosikirja 2023 (s. 138–165). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja n:o 80. Jyväskylä.
Merisalo, O., & Sovijärvi, S. (Eds.). (2023). Ranska Helsingissä vuodesta 1890 - La France à Helsinki depuis 1890. Helsinki: Artemisia Edizioni.
Merisalo, O. (2023). Filologiaa, politiikkaa ja kulttuuripyrkimyksiä - Philologie, politique et aspirations culturelles. In O. Merisalo, & S. Sovijärvi (Eds.), Ranska Helsingissä vuodesta 1890 - La France à Helsinki depuis 1890 (pp. 180-262). Artemisia Edizioni: Helsinki.
Merisalo, O., Golob, N., & Magionami, L. (Eds.). (2023). Late Medieval and Early Modern Libraries : Knowledge Repositories, Guardians of Tradition and Catalysts of Change. Turnhout: Brepols. Bibliologia, 68.
Merisalo, O. (2023). Pico’s Latin manuscripts : Palaeographical and Codicological Observations. In O. Merisalo, N. Golob, & L. Magionami (Eds.), Late Medieval and Early Modern Libraries : Knowledge Repositories, Guardians of Tradition and Catalysts of Change (pp. 227-242). Turnhout: Brepols. Bibliologia, 68.
Merisalo, O., Modigliani, A., & Niutta, F. (Eds.). (2023). Niccolò V : allegorie di un pontificato. Associazione Roma nel Rinascimento. Roma nel Rinascimento, 104.
Merisalo, O. (2023). Särkilahti, Petrus. Biographisch-Bibliographisches
Kirchenlexikon, Band XLVI. Nordhausen: Verlag Traugott Bautz.
Merisalo,O. - Sovijärvi S., (éd.) (2023). Ranska Helsingissä vuodesta 1890 - La France à Helsinki depuis 1890. Artemisia Edizioni - CFF. Helsinki.
Merisalo, O. (2023) Filologiaa, politiikkaa ja kulttuuripyrkimyksiä - Philologie, politique et aspirations culturelles. Merisalo,O. - Sovijärvi S., (éd.) (2023). Ranska Helsingissä vuodesta 1890 - La France à Helsinki depuis 1890. Artemisia Edizioni - CFF. 180-262.
Merisalo, O. (2023). Seventeenth- and Eighteenth-Century Manor Libraries of the Grand Duchy of Finland. A Warm Scent of Books : Private Libraries at Leufstabruk and Beyond, Acta Bibliothecae R. Universitatis Upsaliensis, 55, 177-190.
Merisalo, O., Golob, N., & Magionami, L. (Eds.). (2023). Late Medieval and Early Modern Libraries : Knowledge Repositories, Guardians of Tradition and Catalysts of Change. Turnhout: Brepols. Bibliologia, 68.
Merisalo, O. (2023). Pico’s Latin manuscripts : Palaeographical and Codicological Observations. Late Medieval and Early Modern Libraries : Knowledge Repositories, Guardians of Tradition and Catalysts of Change, Bibliologia, 68, 227-242.
Merisalo, O. (2023). Lettering the Might : Remarks on the Palaeography of the Inscriptions on the Fifteenth-century Medici Tombs in the Basilica of S. Lorenzo. Nordic Journal of Renaissance Studies, 21, 9-28.
Merisalo, O. (2024). Särkilahti, Petrus. In F.-W. Bautz, T. Bautz, & U. Timpe-Bautz (Eds.), Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon, Band XLVII. Nordhausen: Verlag Traugott Bautz.
Mielikäinen, Aila 2024: Konkreettisesta toiminnasta abstraktiin ajatteluun. Käsittää-verbin merkitys ja käyttö raamatunsuomennoksissa. Teologinen Aikakauskirja 129 (2/2024) s. 140-154.
Mård-Miettinen, K., & Björklund, S. (2024). “From YouTube, I Watch Videos and Vlogs and Other Stuff in Different Languages”. Immersion Students as Users of Multiple Languages. In P. Kalaja & S. Melo-Pfeifer (Eds.), Visualising Language Students and Teachers as Multilinguals: Advancing Social Justice in Education (pp. 27-47). Multilingual Matters.
Mård-Miettinen, K., Palojärvi, A., Hansell, K., Skinnari, K., Moate, J. (2023). The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland. Teoksessa: Otto, A., Cortina-Pérez, B. (toim.) Handbook of CLIL in Pre-primary Education. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham.
Palojärvi, A., Koivula, M., Mård-Miettinen, K., & Rutanen, N. (2023). Manifestations of an expert teacher’s practical theory of language pedagogy in translanguaging situations in early childhood education and care. Apples - Journal of Applied Language Studies, 17 (3), 23–43.
Palojärvi, A. (2024). Kaksikielistä pedagogiikkaa toteuttavan eksperttiopettajan kielipedagogiikan käyttöteoria ja käytäntö monikielisten lasten kanssa varhaiskasvatuksessa. [Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto].
Palojärvi, A., Palviainen, Å., Koivula, M., Mård-Miettinen, K., & Rutanen, N. (2024). Changes in an early childhood education and care teacher’s practical theory of language pedagogy as a nexus: The interplay of factors affecting the change. Nordisk barnehageforskning, 21(3), 247-266.
Palojärvi, A., Palviainen, Åsa, Koivula, M., Mård-Miettinen, K., & Rutanen, N. (2024). Changes in an Early Childhood Education and Care Teacher’s Practical Theory of Language Pedagogy as a Nexus: The Interplay of Factors Affecting the Change. Nordisk barnehageforskning, 21(3).
Palviainen, Å., Vorobeva, P., & Sopanen, P. (2023). Monikielinen perhe ja koulu. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 163-179). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16.
Puupponen, A., Hodge, G., Anible, B., Salonen, J., Wainio, T., Keränen, J., Hernández, D., & Jantunen, T. (2024). Opening up Corpus FinSL : enriching corpus analysis with linguistic ethnography in a study of constructed action. Linguistics, Early online.
Räsänen, E. (2024). Language Learners’ Historical Bodies Directing their Agency in the Digital Wilds. Journal of Language, Identity & Education.
Salonen, J. (2024). Why Is Sign Language an Important Part of a Deaf Child’s Identity Development?. The AutoEthnographer : a Literary and Arts Magazine, 4(1).
Sayers, Dave & Leanne Henderson (2024). Language Policy and Planning in Britain and Ireland. In S. Fox (ed.), Language in Britain and Ireland. Cambridge: Cambridge University Press.
Shirdel, M., & Háhn, J. (2024). Identity gap formation : an exploration of participant experiences in a virtual exchange program. Digital Culture & Education, 14(4), 166-181.
Sivunen, U. & T. P. Szabó (2024). Viitotut kielet keskeisenä teemana vuoden 2024 Kielikampusseminaarissa. Kielikampuksen blogi.
Sopanen, P., Belfrage, F., Bergroth, M., Rehn, C., Hansell, K., Mård-Miettinen, K., Costiander, K., & Nummela, Y. (2024). Det andra inhemska språket i småbarnspedagogiken. Personalens and ledarnas synpunkter. Rapporter och utredningar 2024:1b. Opetushallitus.
Sopanen, P., Belfrage, F., Bergroth, M., Rehn, C., Hansell, K., Mård-Miettinen, K., Costiander, K., & Nummela, Y. (2024). Toinen kotimainen kieli varhaiskasvatuksessa. Henkilöstön ja johdon näkemyksiä. Raportit ja selvitykset 2024:1a. Opetushallitus.
Svahn, E., Kallio, M., Helariutta, A., Koivisto, E., Mäntylä, E., Enwald, H., Ylönen, I., Karlsson, J., Clarot, K., Rauhala, M., Roininen, M., Tiainen, N., Nokelainen, O., Nissilä, P., Laihonen, P., Leinonen, P., Salminiitty, R., Peltonen, T., & Rabb, V. (2024). Sinustako kansalaistieteilijä? : aloittelijan opas.
Szabó, T. P., L. Castañe Bassa, B. Jani-Demetriou & E. Lévai-Kerekes (2023). Creating translanguaging space through schoolscape design and reflective practices. In: J. I. Heltai & E. Tarsoly (Eds.), Translanguaging for Equal Opportunities: Speaking Romani at School. DeGruyter Mouton, 199–220.
Szabó, T. P. & J. Pöysä-Tarhonen (2023). Leinonen, Teemu & Mäkelä, Mikko. 2022. Hyvän oppimisen tilat. Kasvatus 54(4), 420–422.
Szabó, T. P. & P. Laihonen (2024). Building Participatory Video Projects for Multilingual Schoolscapes. International Journal of Multilingualism.
Troyer, R. A. & T. P. Szabó (2024). Videography. In: R. Blackwood, S. Tufi & W. Amos (Eds.), The Bloomsbury Handbook of Linguistic Landscapes (pp. 50–66). Bloomsbury.
Vorobeva, P., Leontjev, D. “Maybe it was a shield, you know”: Exploring family language policy through the lens of perezhivanie. Lang Policy (2023).
Vänttinen, M. (2024). Resolving asymmetry of access in peer interactions during digital tasks in EFL classrooms. Linguistics and Education, 80, 101287.
Vänttinen, M., & Kääntä, L. (2024). Multimodal blame attributions in technology-supported peer interaction. Classroom Discourse. Advance online publication.
Zvereva V. (2024) Russian Speakers in Finland: Online Discussions of the Russian Language. In: Russian as a Transnational Language: Resonance, Remembrance, Renewal. Ed. by O. Solovova & S. Vakser. Routledge. Pp. 116-140.
Päivitetty marraskuussa 2023
Kielikampuksen tutkijoiden tuoreita tutkimuksia välillä kesäkuu 2023 - lokakuu 2023. Lista ei ole kaikenkattava, mutta sisältää paljon kiinnostavaa tuoretta tutkimusta. Otsikot ovat linkkejä artikkeliin tai julkaisijoiden verkkosivuille.
Adriansen, H. K., Juul‐Wiese, T., Møller Madsen, L., Saarinen, T., Spangler, V., & Waters, J. L. (2023). Emplacing English as lingua franca in international higher education : A spatial perspective on linguistic diversity. Population, Space and Place, 29(2), Article e2619.
Björnö, A., & Saarinen, T. (2023). Huolipuhetta kielestä vai kielitietoisia ratkaisuja? : kommentti Saarikiven ja Koskisen raporttiin ”Monikielistä sivistystä vai englanninkielisiä ratkaisuja”. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14(4).
Brown, Kara D. & Laihonen, P. 2023. Marginalisation: non-dominant language learning and teaching from a comparative perspective. Compare: A Journal of Comparative and International Education.
Hankala, M., Kankaanranta, M., Rousi, R., Mehtälä, S., & Merjovaara, O. (2023). Exploring pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments. Nordic Journal of Digital Literacy, 18(3), 158-172. Open Access.
Honko, M. 2023. Tutkimuksesta tukea asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen. Puheen- ja kielentutkimuksen kentältä. Puhe ja kieli, 43 (1), 59–61.
Honko, M., Kanto, L., Saloranta, A., & Wiklund, M. 2023. Pääkirjoitus: Tutkimustiedon julkaiseminen suomen kielellä on tärkeää. Puhe ja kieli, 43 (1), 1–2.
Honko, M., Neittaanmäki, R., Jarvis, S. & Huhta, A. 2023. Beyond literacy and competency – The effects of raters’ perceived uncertainty on assessment of writing. Assessing Writing, 57.
Huhta, A., Harsch, C., Leontjev, D., & Nieminen, L. (2023). The Diagnosis of Writing in a Second or Foreign Language (1st ed.). Routledge.
Jamieson, I., Coggo Cristofoletti, E., Oanda, I. & Saarinen. T. (2023). Contextualising Student Services in Higher Education. New Directions for Student Services 183, 11-22. (Open Access)
Kangasvieri, T. (2023). Motivaation monet tekijät. Tempus 3/2023, 16–17.
Lampela, J. & Räsänen, E. (2023). Meemeissä yhdistyvät huumori ja ajankohtaisuus - suomalaiset ja yhdysvaltalaiset opiskelijat meemien merkitysten jäljillä. Suomenopettajat 2/2023, s. 53-55.
Leppänen, S. 2023. Planting in the pandemic: Surveillance on social media. Special Issue for Journal of Multilingual and Multicultural Development, Multilingual and multimodal digital communication in the post-pandemic era.
Leppänen, S. & S. Sultana. 2023. Digital multilingualism. In McKinney, C., V. Zavala & P. Makoe (eds.). Routledge Handbook of Multilingualism, 2nd ed.
Malessa, E. (2023). Enhancing Ethical Research Participation and Inclusion of Marginalized Adult Migrant Learners: An Early Career Researcher’s Perspective. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research, 24(3).
Malessa, E. (2023). How Covid-19 intruded and improved my applied LESLLA research in progress: Reflections on research-design and research ethics of an empirical serious game study on L2 literacy support of adult migrants in Finland. LESLLA Symposium Proceedings, 17(1), 111–126.
Muth, S., & M. Strömmer 2023. Conditions of commodification: Russian as a transient commodity in an Arctic tourism resort. International Journal of the Sociology of Language 2023 (281), 103-127. Open access.
Nokkala, T., Aarnikoivu, M., & Saarinen, T. (2023). “We Shouldn’t Let Academia Exhaust Ourselves Anymore!” : Pandemic Practices and the Changing Psychological Contract in Twenty-First-Century Academia. In R. Pinheiro, E. Balbachevsky, P. Pillay, & A. Yonezawa (Eds.), The Impact of Covid-19 on the Institutional Fabric of Higher Education : Old Patterns, New Dynamics, and Changing Rules? (pp. 321-344). Palgrave Macmillan.
Oittinen, T. (2023). Highlighting as a referential and collaborative practice in multiparty video-mediated learning activities. Classroom Discourse.
O. Merisalo - N. Golob - L. Magionami, (Eds.). (2023). Late Medieval and Early Modern Libraries. Knowledge Repositories, Guardians of Tradition and Catalysts of Change. Bibliologia 68. Turnhout 2023.
O. Merisalo, 2023. 'Pico’s Latin manuscripts. Palaeographical and Codicological Observations', in O. Merisalo - N. Golob - L. Magionami, (Eds.) Late Medieval and Early Modern Libraries. Knowledge Repositories, Guardians of Tradition and Catalysts of Change (pp.227-242). Bibliologia 68. Turnhout 2023.
O. Merisalo, 2023. 'Publishing in Laurentian Florence. Jacopo di Poggio Bracciolini’s Edition of Poggio’s Historiae Florentini populi'. In S. Niskanen, (Ed.) The Art of Publication from the Ninth to the Sixteenth Century (pp. 335-350). Instrumenta Patristica et Mediaevalia 93. Turnhout 2023.
Räsänen, E. & Kivik, P.-K. (2023). Portfolio Assessment: Facilitating Language Learning in the Wild. In Salaberry, M.R., Weideman, A., & Hsu, W.-L. (Eds.). Ethics and Context in Second Language Testing: Rethinking Validity in Theory and Practice (1st ed., pp. 135-161). Routledge.
Räsänen, E. & Lampela, J. (2023). VR-ympäristö etäopiskelun monipuolistajana – yhdysvaltalaisten ja suomalaisten suomen kielen opiskelijoiden vuorovaikutusta kansainvälisessä luokkahuoneessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14(4).
Sayers, D. (2023). Using language to help people, or using people to help language? A capabilities framework of language policy. International Journal of Applied Linguistics, Early View.
(2023) English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’: language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education. Language and Intercultural Communication, 23:5, 453-469.
, M., & (2023). Language ideologies in a Finnish university student union’s Facebook communication practices. Social Semiotics.
Tergujeff, E. (2023). Second language learners listening to their peers’ English: Is there a shared L1 effect for L2 comprehensibility and accentedness? European Journal of Applied Linguistics.
Tergujeff, E. & Heinonen, H. (2023). Ääntämisen opetus: miksi, mitä, miten? Teoksessa: P. Lintunen, S. Mäkinen & V. Eirola (toim.), Sujuvuutta suulliseen kielitaitoon: Näkökulmia kielten opetukseen. Turun yliopisto.
Ylönen, S. 2023. Formen deutscher und finnischer zivilgesellschaftlicher Gegenredeinitiativen in sozialen Medien. ZIF - Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 2023, 28: 2, 289–311.
Zvereva, V. 2023. Attitudes to Linguistic Accuracy among Russian-Speaking Social Media Users. In M. Nomachi, & T. Kamusella (Eds.), Languages and Nationalism instead of Empires (pp. 63–77). (Routledge Histories of Central and Eastern Europe). Routledge.