Kie­li­kam­pus­se­mi­naa­ri "Oi­keus kie­leen" 17.5.2018 / Language Campus Seminar “Right to language”, May 17th, 2018

Jyväskylän yliopiston Kielikampus järjestää vuosittain Kielikampusseminaarin. Vuonna 2018 seminaari järjestettiin 17.5.2018 yliopiston Ruusupuisto-rakennuksessa teemalla ”Oikeus kieleen”. Mitä tarkoittaa, että jollakulla on oikeus kieleen tai jollakulla toisella ei?

Seminaarin pääpuhujina olivat Fatim Diarra ja Johanna Ennser-Kananen. Fatim Diarra on kaksikielisestä perheestä ja hän on työskennellyt aiemmin valmistavan luokan opettajana Vantaalla sekä hänellä on pitkä historia työskentelystä kansainvälisten opiskelijoiden edunvalvojana. Johanna Ennser-Kananen on työskennellyt aiemmin kieltenopettajana ja on nyt monikielisen ja monikulttuurisen koulutuksen tutkija.

Pääpuhuja Fatim.JPG   Pääpuhuja Johanna.JPG

Lisäksi joukko eri kielitaustaisia keskustelijoita pohti teemaan liittyviä kysymyksiä lyhyissä puheenvuoroissa sekä paneelikeskustelussa, johon myös yleisö sai osallistua.

Paneeli.JPG   Paneeli2.JPG

Seminaarin tauolla Kielikampuksen toimijat ja hankkeet esittäytyivät:

Kristiina Skinnari.JPG  Kieliverkosto.JPG

Juhana Salonen.JPG   kielikeskus tauolla.JPG

Kiitos seminaarin järjestäjille sekä kaikille seminaariin osallistuneille!

Yleisöä.JPG

Aikataulu ja ohjelma (Ruusupuisto, Helena-sali):

12.00–12.10 Tervetulosanat, Nina Sivunen

12.15–12.45 Fatim Diarra

12.45–13.15 Johanna Ennser-Kananen

13.15–14.15 Kahvitauko, Kielikampuksen toimijoita ja hankkeita esillä Ruusupuiston aulassa:

• Juhana Salonen, Kieli- ja viestintätieteiden laitos
  • Kristiina Skinnari, Soveltavan kielentutkimuksen keskus
  • Erja Kyckling, Kielikoulutuspolitiikan verkosto
  • KnowHau, luku- ja kaverikoiraohjaaja Ulla Lautiainen ja puheviestinnän yliopistonopettaja Maija Gerlander, Jyväskylän yliopiston kielikeskus

14.15–15.45 Keskustelu aiheesta "Oikeus kieleen"

16.00 Seminaari päättyy

Kielikampusseminaari 2018:n järjestäjät: Johanna Ennser Kananen, Tuija Lehtonen, Nina Sivunen, Eeva-Leena Haapakangas, Taina Saarinen

Lisätietoa: kielikampus@jyu.fi

****

The annual Language Campus Seminar of the University of Jyväskylä took place on Thursday, May 17 in Ruusupuisto building.

Under the title of “Right to language” we kicked off the event with talks by Fatim Diarra and Johanna Ennser-Kananen. Fatim Diarra is from a bilingual family and she has worked as a teacher for immigrant children in Vantaa. She has a long history in working for the rights of international students.Johanna Ennser-Kananen is a former language teacher and now works as a researcher of multilingual and multicultural education. Fatim and Johanna invited us to think critically about the topic of rights and access to language(s). After a well-deserved coffee break, we heard several teachers’, scholars’, and community members’ perspectives on issues related to having or not having the right to language.

Thank you all for participating! Big thanks to the organizing committee!

Programme:

12.00–12.10 Welcome words by Nina Sivunen

12.15–12.45 Fatim Diarra

12.45–1.15 pm Johanna Ennser-Kananen

1.15 pm–2.15 pm Coffee break, Language campus actors and projects present at Ruusupuisto lobby:

• Juhana Salonen, The Department of Language and Communication Studies
  • Kristiina Skinnari, Centre for Applied Language Studies
  • Erja Kyckling, The Finnish Network for Language Education Policies
  • KnowHau, Ulla Lautiainen and Maija Gerlander, University Language Centre

2.15 pm–3.45 pm Discussion "Right to language"

4.00 pm Seminar ends

The organizers of the Language Campus Seminar 2018: Johanna Ennser Kananen, Tuija Lehtonen, Nina Sivunen, Eeva-Leena Haapakangas, Taina Saarinen