Euroopan kielten päivä - Kahoot-ohjeet ja vastausten selitykset

Jyväskylän yliopiston Kielikampus on luonut vuoden 2020 Euroopan kielten päivän kunniaksi kaksi Kahoot-visaa, jotka käsittelevät Euroopan monia kieliä. Kahootit löytyvät täältä (alakoulu) ja täältä (yläkoulu-lukio).
Kahootit sopivat erinomaisesti oppitunneilla pelattavaksi. Euroopan kielten päivä, 26.9. osuu tänä vuonna lauantaille, joten Kahooteja voi pelata koulussa joko viikolla 39 tai viikolla 40.

Ohjeet Kahootin käyttämiseksi oppitunnilla:

Avaa linkki Kahootiin. Jos sinulla ei ole Kahoot-käyttäjätunnusta, luo sellainen. Voit luoda ilmaisen käyttäjätunnuksen myös käyttämällä Google- tai Microsoft-tunnusta. Huom! Valitse käyttäjätunnukseksi student, sillä teacher-tunnus vaatii maksullisen version.
Kun olet kirjautunut sisään, Kahoot aukeaa. Kopioi Kahoot itsellesi käyttämällä Duplicate-toimintoa (löytyy kolmen pisteen kohdalta vasemmasta reunasta). Kopioituasi Kahootin voit muokata sitä haluamallasi tavalla (esimerkiksi poistaa tai lisätä kysymyksiä).
Voit myös pelata Kahoottia suoraan Play-nappia käyttämällä. Valitse Play-napin jälkeen Host ja sitten 1:1 Classic.
Jaa ruutusi luokalle, sillä kysymykset näkyvät ainoastaan sinun ruudullasi. Oppilaat pääsevät vastaamaan omilla mobiililaitteillaan menemällä osoitteeseen kahoot.it ja syöttämällä ruudulla näkyvän koodin.

Hauskoja pelihetkiä!

Vastausten selitykset (alakoulu):

1. Euroopan Unionin viralliset kielet: suomi, ruotsi, tanska, saksa, ranska, englanti, espanja, bulgaria, kroaatti, tšekki, hollanti, kreikka, unkari, iiri, italia, viro, latvia, liettua, malta, puola, portugali, romania, slovakki, sloveeni.
2. Saksa on virallinen kieli Saksassa, Itävallassa, Liechtensteinissa, Belgiassa, Luxemburgissa, Sveitsissä ja Italiassa. Lisäksi saksaa puhuvia vähemmistöjä asuu Tanskassa ja monissa Itä-Euroopan maissa.
3. Espanja on virallinen kieli seuraavissa maissa: Argentiina, Bolivia, Chile, Costa Rica, Dominikaaninen tasavalta, Ecuador, El Salvador, Espanja, Guatemala, Honduras, Kolumbia, Kuuba, Meksiko, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Päiväntasaajan Guinea, Uruguay, Venezuela.
5. Suomen tutuimpia sukulaiskieliä ovat viro ja karjala. Lisäksi suomella on useita etäsukukieliä, muun muassa saamelaiskielet, venäjällä puhuttavat samojedikielet sekä Keski-Euroopassa puhuttava unkari.
7. Venäjää puhuu noin 275 miljoona ihmistä, erityisesti Venäjällä ja sitä ympäröivillä alueilla.
9. Norjan kieli on hyvin lähellä ruotsin kieltä.
11. Kuningatar Silvia puhuu äidinkieliensä saksan ja portugalin (äiti brasilialainen) lisäksi ruotsia, espanjaa, englantia ja ranskaa. Lisäksi hän osaa varsin hyvin ruotsalaista viittomakieltä.
12. Kielten opiskelusta on todella paljon hyötyä! Hyvää Euroopan kielten päivää kaikille!

Vastausten selitykset (yläkoulu-lukio):

1. Euroopan Unionin viralliset kielet: suomi, ruotsi, tanska, saksa, ranska, englanti, espanja, bulgaria, kroaatti, tšekki, hollanti, kreikka, unkari, iiri, italia, viro, latvia, liettua, malta, puola, portugali, romania, slovakki, sloveeni.
2. Saksa on virallinen kieli Saksassa, Itävallassa, Liechtensteinissa, Belgiassa, Luxemburgissa, Sveitsissä ja Italiassa. Lisäksi saksaa puhuvia vähemmistöjä asuu Tanskassa ja monissa Itä-Euroopan maissa.
4. Germaanisia kieliä ovat mm. tanska, norja, ruotsi, islanti, saksa, hollanti, englanti ja jiddish.
5. Baskikieli on yksi Euroopan vanhimmista kielistä. Sen alkuperää ei tunneta tarkasti. Se ei ole sukua millekään muulle maailman kielelle. Baskikieltä puhuu noin 75 000 henkilöä Baskimaassa Pohjois-Espanjassa sekä Etelä-Ranskassa.
6. Espanja on virallinen kieli seuraavissa maissa: Argentiina, Bolivia, Chile, Costa Rica, Dominikaaninen tasavalta, Ecuador, El Salvador, Espanja, Guatemala, Honduras, Kolumbia, Kuuba, Meksiko, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Päiväntasaajan Guinea, Uruguay, Venezuela.
8. Suomen tutuimpia sukulaiskieliä ovat viro ja karjala. Lisäksi suomella on useita etäsukukieliä, muun muassa saamelaiskielet, venäjällä puhuttavat samojedikielet sekä Keski-Euroopassa puhuttava unkari.
11. Islanti on skandinaavinen kieli, joka on läheistä sukua ruotsille, tanskalle ja norjalle. Sitä kuitenkin kirjoitetaan erilaisilla aakkosilla, joita on 32 kappaletta!
12. Portugalia puhuu yli 200 miljoonaa puhujaa, Portugalin lisäksi mm. Brasiliassa, Angolassa ja Mosambikissa.
13. Iiri on virallinen kieli Irlannissa, jossa sillä on noin 70 000 puhujaa.
14. Kuningatar Silvia puhuu äidinkieliensä saksan ja portugalin (äiti brasilialainen) lisäksi ruotsia, espanjaa, englantia ja ranskaa. Lisäksi hän osaa varsin hyvin ruotsalaista viittomakieltä.
15. Kielten opiskelusta on todella paljon hyötyä! Hyvää Euroopan kielten päivää kaikille!