Euroopan kielten päivän 26.9. materiaalit

Kielikampus tarjoaa materiaaleja opettajille Euroopan kielten päivää varten.

Euroopan kielten päivän banneri
Kuva: Euroopan neuvosto

Lautapeli

Kielikampus on tehnyt vuoden 2022 Euroopan kielten päivän kunniaksi monikielisen lautapelin. Lautapelipohjan tiedostossa on ohjeet pelin peluuttamiseen. Muistathan ladata sekä lautapelipohjan että kysymykset. Tiedostot ovat tarjolla PDF-muodossa. Jos haluat muokata kysymyksiä omalle ryhmällesi sopivaksi, niin lataa kysymykset Word-tiedostona.

Lataa lautapelipohja + ohjeet PDF
Lataa kysymykset PDF
Lataa kysymykset Word

Kahootit

Kielikampus teki vuonna 2021 kaksi Kahoot-visaa jotka käsittelevät eurooppalaisia kieliä. Toinen visa on tarkoitettu ala- ja yläkoululaisille (sopii parhaiten luokka-asteille 5–9) ja toinen lukiolaisille. Visoja voi kopioida ja muokata vapaasti opetuskäyttöön. Visat ovat saatavilla näistä linkeistä:

Lisätietoa opettajille visan käyttämisestä oppitunnilla sekä vastausten selitykset löytyvät täältä: Euroopan kielten päivä 2021 - Kahoot-ohjeet ja vastausten selitykset.

Muita resursseja

Euroopan kielten päivän virallisilta sivuilta löydät lisää resursseja, mm. eri kielten tunnistustehtävän ja kielihaastevihkosen. Sivustolla on myös ladattavia materiaaleja Euroopan kielten päivään liittyen.