Kielitietoutta jaettiin Euroopan kielten päivänä 26.9.2018

Tapahtumapöydät Forumissa, kuvaaja Emmi Kääriäinen                        Maiden lippuja, kuvaaja Emmi Kääriäinen

"Hyvää Euroopan kielten päivää!"                 Ainakin tusina kieliä oli meillä hallussa.

Keskiviikkona 26.9.2018 Euroopan kielten päivänä Forumin kauppakäytävällä järjestettiin jo perinteinen kielitempaus. Jyväskylän yliopiston kielikampuksen, Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän kesäyliopiston ja Jyväskylän kansalaisopiston henkilökuntaa ja opiskelijoita oli paikalla juttelemassa kielitaidon merkityksestä ja vastaamassa vieraiden kielten opiskeluun liittyviin kysymyksiin.

Kaupunkilaiset olivat toki kiireisiä, mutta ilahduttavan moni ehti pysähtyä juttusille ja poimimaan mukaan kieliaiheisen rintanapin ja heijastimen. Kun ohikulkijat kuulivat meidän kampanjoivan kielitaidon puolesta, he tuntuivat kokevan sen positiivisena ja pysähtymisen arvoisena asiana. Monet eivät olleet kuulleet Euroopan kielten päivästä, mutta he pitivät monipuolista kielitaitoa tärkeänä ja siitä muistuttavaa kielitempaustamme hyvänä ideana. Tieto tempauksestamme ja suomalaisten positiivisesta suhtautumisesta kieliin levinnee myös maailmalle: jotkut rintanappeja valikoineista suunnittelivat lähettävänsä niitä ystävilleen ulkomaille.

Kaupunkilaiset kertoivat mm. omista kielenoppimiskokemuksistaan ja joko itse hallitsemistaan tai esim. lastenlasten opiskelemista kielistä. Jotkut pisteisiimme tutustuneet tarttuivat mielellään mahdollisuuteen puhua vierasta kieltä niiden taitajien kanssa. Kaupunkilaiset kyselivät myös tarkempaa tietoa opiskelumahdollisuuksista ja kurssitarjonnasta eri oppilaitosten edustajilta. Joidenkin osalta saimme päivitettyä käsityksiä kielten opiskelusta: kannustava, monipuolinen ja opiskelijan lähtökohdat huomioon ottava lähestymistapa on tätä päivää.

Keskustelemisen lisäksi ohjelmassa oli mm. kielivisa, onnenpyörä ja somehaaste palkintoineen sekä kasvomaalausta lapsille.

teksti: Carita Kuukka

Moi- ja hei-heijastimia ja rintanappeja, kuvaaja Emmi Kääriäinen                Professori Hannele Dufva, kuvaaja Jenni Hirvonen

Moi-heijastimet ja -rintanapit                 Professori Hannele Dufva

olivat kävijöiden mieleen.