Kari Sajavaara -muistoluento 12.1.2018

Järjestyksessään kahdeksas Kari Sajavaara -muistoluento järjestettiin perjantaina 12.1.2018 Jyväskylän yliopiston päärakennuksella. Tilaisuuteen osallistui noin 120 ihmistä; lisäksi suoraa lähetystä seurasi yli 130 ihmistä.

Professori Riitta Pyykkö Turun yliopistosta käsitteli Kari Sajavaara -muistoluennossaan vasta ilmestyneen suomalaista kielivarantoa koskevan selvityksensä tuloksia ja kielikoulutuksen tulevaisuutta otsikolla Monikielisyys vahvuudeksi: kansallisen kielivarannon kehittämistarpeet.

Professori Pyykkö on ollut Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori vuodesta 2012. Hän on vuodesta 1997 ollut venäjän professori, ja hän on tutkinut erityisesti politiikan kieltä, Venäjän kulttuurihistoriaa sekä kielen ja kulttuurin muutosten yhteyksiä. Viime vuosina professori Pyyköllä on ollut erilaisia merkittäviä yhteiskunnallisia tehtäviä muun muassa Korkeakoulujen arviointineuvoston puheenjohtajana ja Suomen Kulttuurirahaston säätiön puheenjohtajana. Vuoden 2017 aikana professori Pyykkö laati Opetus- ja kulttuuriministeriön asettamana selvityshenkilönä selvityksen Suomen kansallisen kielivarannon tilasta ja kehittämistarpeista.

Tilaisuudessa jaettiin myös kaksi Kari Sajavaara -tunnustuspalkintoa. Tunnustuspalkinnon ansiokkaasta ja yhteiskunnallisesti merkittävästä soveltavan kielentutkimuksen alan väitöskirjasta sai Linda Bäckman, ja yhteiskunnallisesti vaikuttavasta työstä palkittiin Kuurojen Liiton Koko Suomi viittoo -kampanja.

Professori Kari Sajavaara (1938–2006) oli monipuolinen tutkija soveltavan kielentutkimuksen ja aktiivinen toimija kielikoulutuspolitiikan alalla. Tehtyään pitkän uran Jyväskylän yliopiston englannin kielen laitoksella hän siirtyi vuonna 1996 Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen johtajaksi, mistä hän jäi eläkkeelle vuonna 2003. Sajavaara oli myös kansainvälisesti tunnustettu verkostoituja ja European Language Councilin perustajajäsen. Kari Sajavaara toimi Jyväskylän yliopiston vararehtorina vuosina 1982–1991 ja humanistisen tiedekunnan dekaanina vuosina 1996–2002.

Tilaisuuden järjestivät Kielikoulutuspolitiikan verkosto ja Soveltavan kielentutkimuksen keskus.

Tallenne muistoluennosta on nyt katsottavissa Jyväskylän yliopiston Moniviestimessä. Pyydä tallenteen polkuavain osoitteesta kieliverkosto(at)jyu.fi