Saksan kielisuihkutusta Tieteen päivillä Jyväskylän yliopistossa 19.-20.3.2013

tieteenp-120x120

Osallistuin Jyväskylän yliopistossa järjestetyille Tieteen päiville keskiviikkona 20.3.2013 ja pidin 1-2 -luokkalaisille lapsille saksan kielisuihkutusta. Opiskelen neljättä vuotta saksan kieltä ja kulttuuria ja valmistun opintojeni päätteeksi saksan opettajaksi. Olen pitänyt jo tänä keväänä kielisuihkutusta Jyskän jälkkärissä 1-2 –luokkalaisille, joten oli kiva päästä soveltamaan niitä ideoita uusien ryhmien kanssa. Minua auttamassa oli venäjän kielen opiskelija Iiris Liinamaa, joka toimi kanssani ohjaajana ja esimerkkinä innokkaille lapsille.

Tavoitteena oli saada lapset tutustumaan saksan kieleen ja kulttuuriin leikkien avulla. Saksa oli kaikille uusi ja vieras kieli, joten lapset saivat ensikosketuksensa siihen yhdessä tekemällä, hauskojen leikkien avulla. Pidimme kielisuihkutuspajamme Mattilan niemessä Agoralla yhdessä luokassa, johon tuli kerralla noin 10 lasta. Lapset oli siis jaettu kahteen ryhmään, joista toinen oli saksan kielisuihkutuksessa; toinen englannin kielipajassa. Ryhmät olivat juuri sopivankokoisia, koska kaikki pystyivät aktiivisesti osallistumaan, eikä meno muuttunut liian villiksi. Lapset osallistuivat erittäin innokkaasti, mikä oli todella positiivista. Kukaan ei kyseenalaistanut leikkejä, vaan kuuntelivat hiljaa ohjeita ja ryhtyivät innokkaasti itse toimeen.

Aloitimme pajamme tervetulotoivotuksilla ja itsemme esittelyllä. Meillä oli apuna Goethe-Institutin Hans Hase –maskotti, jonka avulla jokainen esitteli itsensä saksaksi. ”Ich bin…” jäi hyvin lasten mieleen ja kaikki uskalsivat rohkeasti sanoa oman nimensä. Mielestäni juuri tämä on kielisuihkutuksen hienoin ominaisuus, että lapset ovat kaikelle uudelle avoimia, eivät pelkää virheitä, vaan uskaltavat rohkeasti puhua vierasta kieltä. Meidän kaikkien tulisi ottaa heistä mallia!

Esittelykierroksen jälkeen oli ensimmäisen leikin aika: Kaikille tuttu ”Kapteeni käskee” eli ”Sissi sagt” niin kuin saksaksi sanotaan. Olin valinnut viisi vebiä, joihin liitin kuvan Hans Hasesta. Verbeinä olivat lentää, hyppiä, uida, juosta ja ottaa toista kädestä kiinni. Kävimme verbit ja niihin kuuluvat liikkeet ensin yhdessä läpi, minkä jälkeen oli itse leikin aika! Lapset omaksuivat todella nopeasti eri verbit ja tottelivat käskyjä. Valitsin leikin, koska se on suomenkielestä kaikille tuttu, milloin lasten oli helppo omaksua se myös saksaksi. Verbit olivat melko helppoja, joten nekin jäivät varmasti monen mieleen, kun niitä oli niin vähän ja toistoa ehti tulla melko aika paljonkin.

Toisena leikkinä oli saksankielinen laulu ”Flieger Lied”, joka on hyvin tunnettu lastenlaulu Saksassa. Sitä soitetaan paljon myös Alpeilla after ski –juhlissa, joten saimme tuotua vähän myös kulttuuria mukaan kielisuihkutteluun. Ideana oli tanssia laulun kertosäkeistö, joka toistui useaan kertaan. Kertosäkeessä toistuivat jo Kapteeni käskee –leikissä opitut verbit, joten se oli lapsille helppo oppia. Kaikki pääsivätkin nopeasti mukaan tanssiin ja halusivat ottaa laulun toisenkin kerran. Oli ilo nähdä, kun lapset lensivät kuin lentokoneet ja ottivat toisiaan kädestä kiinni.

Lopuksi jaoimme lapsille vielä muistoksi hienot ”Ich <3 Deutsch” –tarrat. Saimme paljon kiitosta ja lasten hymyt kasvoilla olivat mielestäni se kaikista tärkein palaute. Minulle jäi itsellenikin erittäin hyvä mieli tapahtumasta, koska aikataulukin meni ihan nappiin. Meille jäi jopa muutama minuutti ylimääräistä aikaa loppuun kiitoksille ja hyvästelyille eli ei tullut ainakaan kiire, niin kuin alussa vähän pelkäsimme. Kapteeni käskee –leikkiin olisi voinut jopa ottaa vielä yhden verbin enemmän, koska lapset oppivat verbit todella nopeasti.

Ennen itse kielisuihkutusta pidimme yhden alkupalaverin, jossa sovimme aikatauluista, jaoimme parit ja ideoimme yhdessä, millaisia pajoja voisi pitää. Toisella kerralla esittelimme valmiit ideamme muille, vaihdoimme ajatuksia ja muokkasimme pajojamme. Monella oli suunniteltu vähän liikaakin tekemistä, koska kyseessä oli kuitenkin vain kaksi 25 minuutin pajaa. Olisin itsekin halunnut ottaa yhden tehtävän enemmän, mutta ihan hyvä, että jätin sen pois, niin ehdimme tehdä rauhassa suunnittelemani tehtäväni ja paja pysyi yhtenäisenä.

Halusin osallistua Tieteen päivien kielisuihkutukseen, koska näin sen erittäin hyvänä mahdollisuutena tehdä saksan kieltä tutuksi alakoululaisille, joilla on parin vuoden päästä kielivalinnat edessä. Toivoisin saksan suosion nousevan juuri tällaisten tapahtumien avulla, missä lapset pääsevät tutustumaan kieleen erilaisten leikkien kautta. Mielestäni kielisuihkutus on paras tapa oppia kieltä, koska se tapahtuu pelien, leikkien, musiikin ja toiminnan avulla, jolloin oppiminen tapahtuu ikään kuin huomaamatta. Minulla on erittäin positiivisia kokemuksia kielisuihkuttelusta jälkkäritoiminnassa, minkä takia halusin kokeilla jotakin uutta. Toivon myös saavani tehdä tätä työskeni tulevaisuudessa aineenopettajan töiden lisäksi. Pienten lasten kanssa työskentely on aina niin antoisaa, kun lapset ovat intoa täynnä ja oppivat uskomattoman nopeasti!

Keväällä osallistun vielä Yläkaupungin yön saksan kielisuihkutukseen ja kesällä saksan kielileirille, joita odotan erittäin innolla. Toivon kohtaavani yhtä innokkaita lapsia kuin Tieteen päivillä, niin edessä on varmasti erittäin antoisat päivät – niin lapsille kuin itse ohjaajillekin.