Monikielinen kesäleiri – maanantai, 10.6.2013

”Kaikkia muita jännittää ihan yhtä paljon”, kuulin erään äidin rohkaisevan poikaansa kielileirin avaustilaisuuteen kävellessä. Jokainen leirille osallistuja varmasti allekirjoittaa tuon väittämän – ja aivan syystä. Onhan kielileirille tulo jännittävä asia: tuleva viikko vietetään vierasta kieltä oppien, uusiin ihmisiin tutustuen ja uusia kokemuksia keräten, tietämättä mitä tulevan pitää. Osalla on jo kokemusta vastaavasta tilanteesta viime vuodelta; suurin osa lapsista taas on tarttunut täysin uuteen haasteeseen ja lähtenyt mukaan kielileirille uutta kieltä oppimaan ja hauskaa pitämään. Olivat leirin odotukset mitkä hyvänsä, tärkeintä on, että kaikki lapset ovat mukana avoimin mielin, minkä ainakin ensimmäinen päivä osoitti.

Jyväskylän yliopiston Kielikampuksen, Jyväskylän kaupungin sekä Kielitivoli-hankkeen yhteistyönä järjestetty monikielinen kesäleiri alkoi maanantaina 10.6 klo. 9 Jyväskylän yliopistolla. Seminaarinmäen Liikuntarakennuksen sali täyttyi nopeasti innokkaista 10-12-vuotiaista koululaisista, jotka ovat tulleet leirille oppitaan saksaa, ruotsia tai venäjää. Leiri järjestettiin viime vuonna ensimmäisen kerran ja tänä vuonna leiri osoittautui supersuosituksi: Leiri-ilmoittautuminen täyttyi puolessa tunnissa ja lasten määrä jopa kolminkertaistui. Ei voi kuin ihailla näiden koululaisten aktiivisuutta! Leirille perustettiin kaksi saksan ja ruotsin ryhmää sekä yksi venäjän ryhmä. Kaikkien leiriläisten yhteinen tavoite on tutustua tiettyyn kieleen ja kulttuuriin pelien, leikkien ja erilaisen toiminnan kautta. Muffinsien leipominen oli jo kantaunut osan leiriläisistä korviin, ja sitä odotetaankin eniten. Mikä olisikaan sen mukavampi tapa oppia vierasta kieltä kuin leipominen ja omatekemistä herkuista nauttiminen?

Jo itse avaustilaisuus osoitti, millaisia lapsia leirillä on tänä vuonna mukana: reippaita, iloisia ja innokkaita. Pienestä alkujännityksestä huolimatta ”Matkustan ympäri maailmaa”-laulu nimittän raikasi kivasti liikunnan rakennukessa. Kun esittelyt oli hoidettu, jakauduimme ryhmiin ja lähdimme yhdessä kotiluokkiimme tutustumaan toisiimme. Joka ryhmällä oli erilaisia tutustumisleikkejä, niin suomeksi kuin vieraalla kielellä. Lapset saivat heti hyvän kosketuksen vieraaseen kieleen ja ainakin saksan puolella oli hämmästyttävää, kuinka paljon lapset jo osasivat kieltä. Osa on ollut mukana leirillä viime vuonna ja painanut siellä tervehdyksiä ja itsensä esittelyn mieleen; osa on lukenut saksaa jo koulussa ja oppinut siellä mm. sääilmauksia. Päivän teemana olikin oppia tervehtimään ja esittelemään itsensä sekä ennen kaikkea tutustua omaan ryhmään. Oli ihana huomata, kuinka innokkaasti ja rohkeasti lapset lähtivät erilaisiin leikkeihin mukaan. Aikuiset voisivat ottaa heistä mallia.

Saksan 2-ryhmä pääsi mukaan jopa Yle Keski-Suomen kanavalle radioon. Radiossa kuului varmasti se ilo, jolla lapset pelasivat tutustusmisleikkinä toiminutta hedelmäsalaattia. ”Kaikki, jotka tykkäävät kesästä, vaihtavat paikkaa”, kuului lasten suusta ja paikat vaihtuivat. Muutama lapsi pääsi jopa haastatteluun ja kertomaan omia tunnelmia tulevasta leiristä. Ohjelmassa oli myös hippaa, polttopalloa, lauluja, luokan koristelua, lakanoiden tekoa, katuliiduilla maalaamista, saksankielisen sadun kuuntelu ja monen monta muuta juttua. Ja mikä parasta, tämä oli vasta ensimmäinen päivä, joten kaikki on vasta alussa! Odotan itse vähintään yhtä innolla kuin itse leiriläiset, mitä viikko tuo tullessaan ja mitä kaikkea opimmekaan. Tämä on nimittäin myös meille ohjaajille loistava tilaisuus saada kokemusta kielten opettamisesta ”perinteisestä” tavasta poiketen: ilman oppikirjoja, toiminnan kautta sekä luokkahuoneessa että ennen kaikkea sen ulkopuolelle. Tämä viikko osoittaa varmasti sen hyödyt ja antaa sitä kautta paljon ideoita tulevaisuutta varten. Hienoa on myös se, että me kaikki pystymme luomaan uusia kontakteja solmimaan uusia ystävyyssuhteita, aivan kuten Matkalaulussakin todetaan: ”yksin ei tarvitse ollakaan, nyt uuden ystävän saan”.

IMG_1536-120x120 IMG_1538-120x120 IMG_1541-120x120 IMG_1542-120x120

Avainsanoina kielileiri, ruotsi, saksa, toiminnallinen kielenoppiminen, venäjä