Uudet mobiiliajan ranskan ja espanjan oppimateriaalit saatavana vapaasti verkossa

Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen romaanisten kielten oppiaineessa käynnistyi viime vuonna kokeilu, jonka tarkoitus on korvata perinteiset painetut kurssikirjat mobiililaitteille sopivaksi muotoillulla sisällöllä. Suunnitelma esiteltiin posterissa Kohti digitaalista kielikampusta – Oppimateriaalit mobiiliaikaan Kieli keskellä kaikkea -seminaarissa 9.2.2011.

Kaikki tavoitteet eivät ole tekniikan osalta vielä ehtineet toteutua, mutta kaksi ensimmäistä kurssikirjaa on nyt julkaistu verkossa ja ne ovat vapaasti käytettävissä. Kolmas teos, joka on laaja tutkimus ranskan opetuksesta vieraana kielenä mutta toimii soveltuvin osin myös oppimateriaalina, on vielä (lähes valmiina) beta-versiona, mutta siihen asti, kunnes se julkaistaan virallisesti myös JyX:issä, sitä voi selailla jo nyt:

• ranskan fonetiikka ja ääntämisharjoitukset (ranskaksi): Jean-Michel Kalmbach, Phonétique et prononciation du français pour apprenants finnophones (myös JyX:issä)
• espanjan kielioppi (espanjaksi), Santiago de la Torre, Gramática básica para el uso del español (myös JyX:issä)
• ranskan kielioppi suomenkielisille ranskan oppijoille (ranskaksi), Jean-Michel Kalmbach La grammaire du français langue étrangère pour étudiants finnophones.

Ranskan fonetiikka on html-versio aiemmin julkaisusta oppikirjasta (1), jota on laajennettu ja sovitettu verkkoformaattiin. Ääntämisharjoituksissa on linkkejä vapaasti käytettäviin mp3-äänitiedostoihin, jotka sijaitsevat Moniviestimessä. Koko materiaali käsittää 184 erillistä html- ja 52 mp3 -tiedostoa. Verkkosivut olivat koekäytössä syyslukukaudella 2011 kielten laitoksella perusopintojen ranskan fonetiikan ja ääntämisen kurssilla, jolloin sisältöä hiottiin lopulliseen asuunsa. Tällä hetkellä (kevätlukukausi 2012) oppimateriaali on kurssikäytössä Turun yliopistossa, jossa koekäytetään myös ranskan kieliopin testiversiota. Tekijälle tullut palaute osoittaa, että materiaalia käytetään myös ahkerasti Venäjällä.

Espanjan kielioppi on html-versio 50-sivuisen samannimisestä kielioppimonisteesta, jota lehtori de la Torre on kehitellyt vuosien mittaan espanjan perusopintojen opiskelijoille. Ranskan verkkokielioppikirja pohjautuu myös aiemmin julkaistuun kirjaan (saatavana nyt myös pdf-versiona), mutta sen sisältö, laajuus ja rakenne eroavat sen verran painetusta kirjasta, että kyse on jo eri teoksesta. Suunnitteilla on myös espanjan kielen historiaa käsittelevä laaja verkkojulkaisu.

Verkko-oppikirjat on suunniteltu siten, että ne ovat vapaasti käytettävissä missä tahansa internet-yhteydellä ja -selaimella varustetussa laitteessa, maksutta, ilman salasanaa tai rekisteröintiä ja ilman erikseen ladattavaa erityistä ohjelmaa (application). Ne voidaan lukea niin tabletilla, älypuhelimella kuin myös perinteisellä kannettavalla tai pöytäkoneella. Halutessaan käyttäjä voi myös vapaasti tulostaa kaikki sivut. Suunnitteilla onkin kielioppikirjan paperiversion julkaiseminen uuden verkkoversion pohjalta. Nykytekniikalla tämä voisi tapahtua kustannustehokkaalla tarvepainatusperiaatteella (print on demand).

Sivujen formaatti on suunniteltu erityisesti tablettititetokoneita varten. Ajatuksena on ollut se, että kevyt tabletti korvaa monta kirjaa. Yllämainittujen julkaisujen paperiversioiden yhteispaino onkin lähes 4 kiloa. Tabletit eivät ole kuitenkaan vielä yleistyneet opiskelijoiden käytössä, mikä johtuu siitä, että kaikilla opiskelijoilla on jo ennestään jonkinlainen kannettava tietokone ja myös tablettien melko korkeasta hinnasta. Ne muutamat opiskelijat, jotka ovat käyttäneet fonetiikka- ja kielioppikirjaa tabletilla ovat joka tapauksessa todenneet ratkaisun erinomaiseksi.

Vaikka itse laitetta kuvaava termi ei ole vielä vakiintunut (tabletin kanssa kilpailevat taulutietokone ja sormitietokone, ks. Kotuksen sivua ja etenkin lisäystä 23.6.2011), mobiililaitteiden käyttö opetuksessa on lähivuosina vahvasti nouseva trendi, myös kouluoppimateriaalien osalta. Nyt julkaistuilla oppimateriaaleilla Kielten laitoksella ja kielikampuksella on tarjota käyttövalmista sisältöä, joka soveltuu paitsi opetukseen myös mobiiliopetusratkaisujen testaamiseen ja tutkimiseen käytännössä.

(1) KALMBACH Jean-Michel, 2007. Prononciation française – ranskan ääntäminen. Théorie et exercices – teoria ja harjoitukset. Kielten laitoksen oppimateriaaleja. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä. 272 s. ISBN 978-951-39-2922-0. ISSN 1459-1588.

Avainsanoina espanjan kieli, ranskan kieli, verkkomateriaalit