Tutkijat: Viittomakielen opettamisesta ei pitäisi luopua

Sisäkorvaimplantit ovat vähentäneet viittomakielisten oppilaiden määrää Suomen kouluissa. Tutkijoiden mukaan viittomakielen opettamisesta ei silti pitäisi luopua kokonaan.

Jyväskylässä syyskuun alussa järjestetyssä pohjoismaisessa konferenssissa pohdittiin kuluneella viikolla kuulovammaisten lasten kaksikielisyyttä. Aihe on ajankohtainen Suomessa, sillä sisäkorvaimplanttien yleistyminen on siirtänyt kuntoutuksen ja opetuksen painopisteen puhekieleen. Samalla viittomakielinen opetus on kuihtunut.

– Monet kuurot vanhemmat ovat laittaneet lapsensa kuulevien kouluun tulkin kanssa opiskelemaan, koska heistä on tuntunut siltä, että se opetus ei ole sen tasoista kuin heidän lapsensa pystyisivät ottamaan vastaan, kertoo professori Ritva Takkinen Jyväskylän yliopistosta.

Yhdysvalloissa sisäkorvaimplantteja on leikattu kuurona syntyneille lapsille huomattavasti kauemmin kuin Suomessa. Tutkijan mukaan opetus on siellä tämän vuoksi lähtenyt eriytymään kahdentyyppisiin kouluihin.

– Yhdysvalloissa on paljon kaksikielisyyttä painottavia kouluja, joissa viittomakieli on vahvasti osa opetussuunnitelmaa. Sitten on kouluja, joissa painotus on englannin kielessä. Perheet, jotka haluavat kaksikielistä opetusta ja arvostavat viittomakielen osuutta opetuksessa, muuttavat usein jäljellä olevien suurten kaksikielisten koulujen lähelle. Näiden koulujen ympärillä keskittyy paljon perheitä, kertoo professori Deborah Chen Pichler Gallaudetin yliopistosta.

Suomessa, kuten muuallakin, implanttilasten opetuksessa on kaksi koulukuntaa: Ne, joiden mielestä pelkkä puhutun kielen opettaminen riittää ja ne, jotka näkevät kaksikielisyyden tärkeänä lapsen kielellisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kehityksen kannalta.

Tutkijoiden mukaan viittomakielen opettamisesta ei tulisi luopua kokonaan.

– Mielestäni osalle kuurojen yhteisöä kaksikielisellä opetuksella on edelleen tärkeä rooli, Pichler sanoo.

Tasapuolista tutkimusta sen sijaan kaivattaisiin enemmän.

– Jos vanhemmat valitsevat tämmöisen kaksikielisyyden kuuroille implantoiduille lapsilleen, silloin näiden molempien kielten kehitystä pitäisi tukea ja tutkia rinnakkain, avoimesti ja tarkkaan, Takkinen vaatii.

Lähde: http://yle.fi/uutiset/tutkijat_viittomakielen_opettamisesta_ei_pitaisi_luopua/6295677