Jyväskylän peruskoululaiset tarkkailevat vieraita kieliä arjessa

Jyväskylän yliopiston Kielikampus lähestyy paikallisia peruskoululaisia sekä painetun puuhavihkon että sosiaalisessa mediassa toimivan Instagram-kilpailun kautta. Kampanjoiden tarkoituksena on saada eri-ikäiset oppilaat huomaamaan vieraat kielet arkipäivässään ja lisätä kielten opiskelun suosiota. Molemmat kampanjat on ideoitu ja toteutetaan kuluvan syksyn aikana.

Kieliseikkailu kansien välissä

Jyväskylän 3. luokkalaisille suunnatussa Operaatio Kielikoodi –vihkosessa oppilaat ratkovat kieliin liittyviä pulmia. Oppilaat pääsevät esimerkiksi ratkaisemaan kyrillisillä aakkosilla kirjoitetun viestin sisällön. Vihkon värikkäillä sivuilla oppilaiden apuna seikkaileva sarjakuvahahmo jakaa kieliin ja niiden opiskeluun liittyvää tietoa. Palkinnoksi oppilaat löytävät vihkosta keskeisiä ilmauksia useilla kielillä.

– Mielikuvituksellisen seikkailun lisäksi vihko innostaa oppilaita tarkkailemaan myös kielten roolia heidän arkipäivässään – esimerkiksi jääkaappiin kurkistamalla, täsmentää hankkeen koordinaattori Katja Mäntylä Jyväskylän yliopiston Kielikampukselta.

#tajuukieltä

Instagram-kilpailu haastaa yläkoululaiset kuvaamaan vieraita kieliä arjessaan. Viikoittaisissa haasteissa oppilaita pyydetään ottamaan kuva esimerkiksi vieraskielisestä elintarvikepakkauksesta.

– Kynnys kilpailuun osallistumisessa on pyritty pitämään matalana käyttämällä oppilaiden suosimaa alustaa ja pitämällä tehtävät lähellä oppilaiden arkea, kommentoi tutkimusavustaja Mika Tompuri, joka on suunnitellut ja järjestänyt kilpailun.

Houkuttimina kilpailussa ovat yritysten ja Kielikampuksen sponsoroimat palkinnot. Kilpailu järjestetään välillä 20.10. – 7.12.2014.

Lisätietoja:

yliopistonlehtori Katja Mäntylä, katja.mantyla@jyu.fi, 040 805 3214

tutkimusavustaja Mika Tompuri, mika.s.tompuri@student.jyu.fi, 050 464 1010