Kielikampuksen vaihto-opiskelija ohjelman vierailut kevätlukukaudella

Kielikampuksen vaihto-opiskelija ohjelman puitteissa seitsemän vaihto-opiskelijaa vieraili kevätlukukaudella keskisuomalaisilla kouluilla. Oppilaat saivat harjoitella espanjan, saksan, ranskan ja englannin kielen taitojaan chileläisten, saksalaisen, itävaltalaisen, ranskalaisen, kamerunilaisen ja etelä-korealaisen vaihtarin kanssa. Palaute vierailuista oli kaiken puolin positiivista. Tutustu opettajien, oppilaiden ja vaihto-opiskelijoiden kokemuksiin koko lukuvuoden vierailujen osalta!

”Vaihtarivierailu toteutui ja sujui hyvin. Vaihtari oli sosiaalinen, helposti lähestyttävä ja puhui hyvin englantia, joten luulen, että oppilaatkin saivat vierailusta paljon irti. Otamme vaihtarin mielellään uudelleenkin ensi lukuvuonna!”
Etälä-korealaisen vaihtarin vastaanottanut opettaja

”Vierailu oli erittäin onnistunut: saimme helposti sovittua päivän, vaihtari oli aktiivinen ja aloitekykyinen ja kiinnostunut suomalaisesta koulusta. Omien tuntieni lisäksi saimme käväistä 2. luokan tunnilla seuraamassa työskentelyä.
Toivoin – ja sainkin – saksankielisen vieraan koululle: oppilaat jännittivät kovasti, että ymmärtävätköhän mitään ja saavatko sanottua asioita, mutta kaiken kaikkiaan jännitys oli positiivista ja vierailun jälkeen oppilaat olivat tosi tyytyväisiä. (Ja kyllähän me sitten englantiakin puhuimme…)
Meillä oli nyt ensimmäistä kertaa vaihtari tunneilla ja kutsun mielelläni vaihtareita uudelleenkin. -Ja suosittelen lämpimästi muillekin sitä!”
Saksalaisen vaihtarin vastanottanut opettaja

”Vaihtarin kanssa yhteistyö sujui erinomaisesti. Hän oli kolullamme kolmena päivänä. Hän oli kiinnostunut ja kiitollinen vierailija. Oppilaat olivat oikein tyytyväisiä sekä englannin että espanjan tunneilla. Hän osasi mukauttaa espanjan riittävän yksinkertaiseksi ja hänen englannintaitonsa oli hyvä. Mielelläni otan vastaan vierailijoita myös ensi vuonna.”
Chileläisen vaihtarin vastaanottanut opettaja

”Yhteistyö toteutui ennen vierailua sähköpostin välityksellä. Lähetin vaihtarille tietoja ryhmästä ja ryhmän hänelle tekemiä kysymyksiä. Ehdotin hänelle, että hän voisi tehdä esim. PP-esityksen kysymysten pohjalta. Hän ei kuitenkaan ollut valmistautunut mitenkään tullessaan luokkaan. Tosin hänenellä oli hyvin avoin ja spontaani tapa esiintyä, joten oikein mukava vierailu oli.
Erittäin mielelläni ottaisin vierailijoita vastaan myös tulevana lukuvuonna. Vierailijat ovat tervetulleita heti syksyllä.”
Chileläisen jatko-opiskelijan vastaanottanut opettaja

”Yhteistyö sujui oikein hyvin molempien vaihtareiden kanssa ja päivä oli varsin mielenkiintoinen myös opettajan näkökulmasta, koska ehdimme keskustella matkat koululle edestakaisin ja koululla lisää. Hienosti saimme sovittua saman päivän kaikkien kesken.
Oppilaat (lukion ranskan ryhmä) olivat innostuneita, mutta menivät kuitenkin aika hiljaisiksi ja reagoivat vain osaan kysymyksistä ymmärtämisen ja oman tuottamisen mukaan. Olimme valmistelleet kysymyksiäkin etukäteen, mutta sain oppilaat esittämään ne vasta pienryhmissä lopputunnilla.
Vieraamme pyysivät päästä koulullemme uudelleen, oppilaani ottaisivat heidät mielellään uudelle vierailulle ja toki myös minä ottaisin vaihtarin uudelleen tunnilleni käymään. Tämä oli ranskan opintovuotemme tietynlainen kohokohta, jossa sai vähän testata millainen oma kielitaito todellisuudessa on, ja siksi minusta erittäin tärkeä, ja järjestän vastaavanlaisia vierailuja varmasti jatkossa mahdollisuuksien mukaan.”
Ranskalaisen vaihto-opiskelijan ja camerunilaisen opiskelijan vastaanottanut opettaja

”Olin tyytyväinen vierailuun. Opiskelijanne olivat valmistautuneet hyvin kysymyksiin ja tehneet havainnolliset ppt-esitykset. He herättivät keskustelua ja aktivoivat oppilaita. Suomalainen ja tsekki toivat erilaisia näkökulmia kuin mitä pelkästään yksi opiskelija olisi tuonut asiaan, esim. kulttuurishokit ovat erilaisia eri maissa, suomalaisuuden kokeminen vierasmaalaisen silmin jne.
Oppilaani vaikuttivat kiinnostuneilta, ja koska molemmat opiskelijat puhuivat englantia, kaikki pääsivät vuorovaikutukseen mukaan koko ajan ja kieli-ja kansainvälisyysvalmennus toteutui myös kielen valinnan kautta.
Jatkakaa ja laajentakaa näitä opiskelijavierailuja, opiskelijoiden aidot vierailut ovat mielestäni oppilaille aina kiinnostavampia kuin oman opettajan luennointi aiheesta.”
Tsekkiläisen vaihtarin ja suomalaisen opiskelijan vastaanottanut opettaja

“I think the good side was that it gave us as foreigners in Finland, the opportunity to share our experiences with Finnish students and for the Finnish students to share their experiences with us. So it was a give and take or win-win initiative which should be encouraged for social integration since Finland is striving to become a multicultural country. My feelings were really good because this was the first time, I taught a class of High School students during my nearly 9 years stay in Finland. What was not so good to me is that the time for my presentation was too short 15 minutes. I needed more time to present my country – Cameroon to the students by showing them a video clip and more pictures. In any case, it was a good experience. Thanks for the opportunity.”
Opiskelija Kamerunista

”Kävin koululla x japanilaisen vaihto-opiskelijan kanssa. Vierailuaikamme oli 9.15-10, mikä osoittautui ehkä hiukan liian lyhyeksi ajaksi. Olimme tulleet koululle hyvissä ajoin ja se oli hyvä, sillä tietokoneen kanssa oli ongelmia eikä esitelmää meinattu saada näkymään. Näiden mahdollisten tekniikkaongelmien takia vierailijoiden kannattaa olla etuajassa paikalla! Me myöhästyimme pari minuuttia aikataulusta, mutta esitelmä saatiin kuitenkin näkymään ja alkamaan. Vaihtari sai kerrottua Japanista kaikki mitä oli aikonutkin, mutta muuhun aktiviteettiin ei jäänyt niin paljoa aikaa (opettaja oli siis ehdottanut esim. jotain peliä, perusfraasien opettamista tms.) Vaihtari kuuntelutti esimerkin japanilaisesta joululaulusta ja oppilaat saivat myös taitella joulupukki-origamin, mikä tuntui olevan heistä mukavaa. Uskon, että oppilaat saivat hyvän käsityksen japanilaisesta joulusta ja kulttuurista, mutta paljon jäi myös kertomatta.
Opettaja oli ystävällinen ja meidät otettiin koululla hyvin vastaan. Vaihtarille tämä oli kiva kokemus, ja minustakin oli mielenkiintoista nähdä erilainen ala-aste kuin omani oli. Tulimme hyvin toimeen, ja esitelmän ja vierailun suunnittelu oli mukavaa.
Ainut harmittava asia oli tosiaan tuo aika, mutta sillehän ei voi mitään, sillä tunti kestää vain 45 minuuttia. Kaiken kaikkiaan tämä oli itselleni mukava kokemus, ja vaihtari kiitteli myös kovasti!”
Suomalainen englannin opiskelija

”I went past Tuesday to the school and I must say it was a very nice experience. Both teachers were really courteous and really friendly to me. The first class, I had to present my country and its Christmas habits to 9 year old pupils. They were all really interested. They also asked me a lot of questions, so that was really nice to hear.
When in the end the teacher tested if they had really been listening, they knew all the answers. Also the class of the 7 year olds was really interested. I was flattered by all the questions.
So all by all, it was indeed a very nice experience to see how Finnish pupils go to school and what their habits are around Christmas.In the end the 9 year olds sang songs for me and played their flute. All by all, thank you for this opportunity!”
Vaihto-opiskelija Belgiasta

”I visited the school on 12/12/2012. I got first-hand experience of Finnish School system. I found the school environment was welcoming and the teachers were cooperative and supportive to enable me gain the best out of my experience. During my stay at classroom I also observed that the students were active (specially in asking and answering question) and curious to learn new things. I am also happy and ready to have more school experience.”
Vaihto-opiskelija Etiopiasta

”I visited the school on Dec. 10, from 9am to 11am, one hour in each first (or second) graders’ class. The impression I had about the school are:
-calm.
Kids are well behaved once the bell rings and sitting on their seats, waiting for teachers.
-well organized
In one of the classes there was an assistant teacher who helped teacher taking care of students before the teacher coming in to the classroom.
-well established
Teachers had a nice lounge room for a break. Also they didn’t have to be rush going in to the classroom once the bell rings, I felt a sense of reliability and trust. Also I felt being a teacher is well respected by the system of education.”
Vaihto-opiskelija Taiwanista

”The teachers at the school were very, very friendly and so were the pupils. Everything went very well; the teacher even picked me up from home in the morning and it was really fun to visit this school. I can complain about nothing. Thank you for the organisation!”
Vaihto-opiskelija Itävallasta

”My visits to the school were more fruitful than I expected. I had the chance to take part in the classes  showing my culture and also interacting with the students. Besides the principal and the other teachers were really friendly and willing to share their knowledge and give answer to my questions.I would have like to have more time to attend more classes, but due to the short time that I had left it was not possible. Thank you for the opportunity.”
Vaihto-opiskelija Chilestä